Το ρεκόρ της ντροπής: Η Ελλάδα δεύτερη πανευρωπαϊκά στον διαδικτυακό εκφοβισμό

Δεύτερη πανευρωπαϊκά έρχεται η Ελλάδα στη λίστα των ωρών που παρατηρείται Cyber bullying, σύμφωνα με έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) του Νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού».

Στην έρευνα EUNETADB, που δημοσιεύει η εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος, πρωταθλήτρια διαδικτυακού εκφοβισμού ανακηρύχθηκε η Ρουμανία με 37,7% των εφήβων να έχουν πέσει θύματα e-bullying, ενώ ακολουθεί η χώρα μας με ποσοστό 26,8%. Οι υπόλοιπες χώρες της λίστας είναι η Γερμανία (24,3%), η Πολωνία (21,5%), η Ολλανδία (15,5%), η Ισλανδία (13,5%) και τελευταία στη λίστα η Ισπανία με 13,3%.

Όπως εξηγεί η επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής και υπεύθυνη της ΜΕΥ, Άρτεμις Τσιμτσίκα, μιλώντας στον Ελεύθερο Τύπο: «Στην Ελλάδα, περισσότεροι από 1 στους 4 νέους έχουν υποστεί διαδικτυακό εκφοβισμό και οι μισοί από αυτούς αναφέρουν ότι επηρεάστηκαν αρνητικά από το γεγονός. Πιο επιρρεπή είναι συνήθως τα κορίτσια, ενώ σε αντίθεση με το σχολικό εκφοβισμό, επεκτείνεται σε όλες τις ηλικίες. Επίσης, ενώ στο σχολικό περιβάλλον εκφοβισμό υφίστανται τα λιγότερο δημοφιλή παιδιά που παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες, στο διαδίκτυο θύματα εκφοβισμού μπορεί να πέσουν και τα δημοφιλή παιδιά, από θύτες που έτσι εκδηλώνουν ανώνυμα το φθόνο τους.»

Οπως επισημαίνει η ίδια, το μοναδικό όπλο ενάντια στο bullying είναι η εκπαίδευση: «Δεν πρέπει να επικεντρωνόμαστε μόνο στα θύματα, καθώς και οι θύτες με τις πράξεις τους φωνάζουν βοήθεια για να τους προσέξουμε. Στο διαδίκτυο ο θύτης μπορεί να γίνει θύμα και αντίστροφα. Είναι σημαντικό για τους γονείς και την εκπαιδευτική κοινότητα να θωρακίσουν τα παιδιά δίνοντας τους τις απαραίτητες βάσεις για να αποκτήσουν δείκτη ευφυΐας (IQ) αλλά και συναισθηματική ευφυΐα (EQ) και ηθική (ethic IQ). Πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά ότι στη ζωή δεν ισχύει ότι πρέπει να κερδίζουν με κάθε μέσο και κάθε κόστος και ότι ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα».

Όσο για τους γονείς, θα πρέπει να προσέχουν τα παιδιά τους σε περίπτωση που παρουσιάζουν ορισμένες συμπεριφορές που χαρακτηρίζονται ως ανησυχητικές: όπως το να στέκονται μπροστά στον υπολογιστή, να τον κοιτάνε αλλά να μην τον ανοίγουν, σαν να φοβούνται, να χάνουν τα ενδιαφέροντα τους και να παρουσιάζουν διαταραχές όρεξης και ύπνου και να αλλάζει απότομα η απόδοση τους στο σχολείο.